НАЦІОНАЛЬНА СПІЛКА КОМПОЗИТОРІВ УКРАЇНИ

Новини

16.04.2024

ОБ"ЄДНАННЯ КОЛЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ (ОКУ) "ОБЕРІГ" ЗАПРОШУЄ композиторів до співпраці з охорони авторських прав. »»»



03.04.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (березень 2024). Разом з усією нашою країною в складних умовах воєнного часу українські композитори невтомно продовжують свій шлях до перемоги. Шлях цей складний, сповнений важких втрат, про які ми завжди пам’ятаємо, але й не здаємося, завойовуючи все нові рубежі на мистецькому фронті. В березневі дні вся музична громадськість України згадувала  »»»



11.03.2024

ПРИВІТАННЯ КАРМЕЛЛІ ЦЕПКОЛЕНКО. Сердечно вітаємо нашу дорогу колегу, видатну українську композиторку, заслуженого діяча мистецтв України, професорку Кармеллу Цепколенко з визначною подією –  »»»



07.03.2024

Незважаючи на всі складнощі воєнного часу, до Правління НСКУ постійно продовжують надходити заяви від композиторів та музикознавців з проханням прийняти до лав Національної Спілки композиторів України. Нас радує ентузіазм молодих фахівців, які  »»»



03.03.2024

УКРАЇНСЬКІ КОМПОЗИТОРИ НА КУЛЬТУРНОМУ ФРОНТІ (лютий 2024). Українська сучасна музика різних жанрів у важкий військовий час продовжує виконувати свою патріотичну місію, залучаючи до скарбів національного мистецтва все ширші верстви слухачів як в Україні, так і за її межами. Вона звучить у багатьох концертних програмах на рівні з світовою класикою, що лише підкреслює її художню досконалість.  »»»



Всі новини »

МАРКОВА ОЛЕНА МИКОЛАЇВНА

Музикознавець

 

Народилась 13 березня 1944 року,  місто Одеса. Закінчила   Одеську державну консерваторію імені А.В.Нежданової у 1968 році за фахом музикознавства, викладач музичних теоретичних та історичних дисциплін.
Доктор мистецтвознавств, професор, завідуюча сектором музичної культурології та теорії виконавства при кафедрі історії музики та музичної етнографії Одеської державної консерваторії імені А.В.Нежданової.

О.Маркова у 1965 р., ще студенткою ІІІ курсу, була залучена до викладацької роботи у консерваторії, перші дипломні роботи під її керівництвом були підготовлені у 1971-1974 роках, у
тому числі це кандидати мистецтвознавства, доценти Університету Боготи (Колумбія) С. Скрягіна-Перес та Одеської консерваторії В. Гузєєва, ін. Олена Маркова закінчила аспірантуру при НМАУ ім. П. Чайковського у 1979 р., захистила кандидатську дисертацію “Естетичний аспект інтонаційної теорії та аналіз музичних творів” у 1983 року, у 1991 - докторську дисертацію “Інтонаційність історії музики” за  спеціальністю 17.00.03 – музичне мистецтво, ставши першою в історії Одеси жінкою доктором мистецтвознавства.

Олена Маркова – видатна представителька музикознавчої школи України, дослідницький дар допоміг їй завоювати визнання серед фахівців, викладацькі здібності сприяють її спілкуванню як із академічною аудиторією так і з широкою публікою у виступах за музикочнавчою тематикою.
З 1985 року доцент, з 1992 – професор кафедри історії музики. Під її керівництвом розгорнулася активна підготовка кандидатських та докторських дисертацій здобувачів наукових ступенів, закладаючи засновки інституту аспірантури з музикознавтства та історії-теорії музичної культури в Одеській консерваторії.

Вона – автор 5 книг (підручників, учбових посібників, монографій), редактор і головний редактор 7 збірників праць, у неї більше ніж 100 наукових робіт, переважна кількість яких зроблена й опублікована після захисту докторської дисертації. Ця робота отримала міжнародний резонанс: доктор О.Маркова одна від України була висунута як доповідач на ювілейні конференції (Дублін-1995, Берлін-2000, Загреб-2001) та симпозіум у Лондоні у 1997 від  IMS, Міжнародного музикологічного товариства, членом якого вона є з 1995 року. Роботи Маркової “Нариси з історії зарубіжної музики 1950-1970-х років” (співавтор Фам Ле Хоа), “Системні аспекти
музично-історичних концепцій” відмічені грантами “Відродження” (1994) та IMS (1996).

Клас спеціальності професора Маркової налічує більше 70 випускників та стажистів, з них 12 мають вчені ступені та почесні звання, працюють в Україні, Росії, Польщі, Сербії, Колумбії, Кубі, В”єтнамі, Китаї тощо. Під науковим керівництвом професора О.М.Маркової підготовлено 16 кандидатських та 1 докторська дисертації, у тому числі історично другий у В”єтнамі доктор мистецтвознавства Фам Ле Хоа, головний хормейстер Одеського театру опери та балета професор Л. Бутенко, декан Національного університету в м. Богота С. Скрягіна-Перес, в.о.професора ОДМА В.В. Гузєєва, ін. Такий обсяг підготовки науковців від музикознавства в Одесі являється єдиним у своєму роді.    Вихованці доктора мистецтвознавства О.М.Маркової отримували та отримують нагороди на українських та міжнародних конференціях, у тому числі Дуісбург-1998 (Овсяннікова О.), Берлін-1998 (Очеретна М.) тощо. Отримала номінацію “Жінка 2000/2001” від Кембріджського Біографічного Центру з позиції ”Хто є хто в музиці”.

Маркова являється автором оригінального курсу сучасної зарубіжної музики, у тому числі музики української діаспори (програма-конспект 1992), автором концепцій курсів музичної культурології, методології музикознавства самостійного методологічного спрямування. З її активною участю і співкерівництвом здійснені міжнародні музикознавчі конференції «Творча спадщина М. К. Реріха – безцінний дар людству» (Одеса 1997, 1998), «Духовна музика» (Одеса 2000), вона приймає щорічно участь у багатьох конференціях як доповідач та науковий консультант. 

Професор, доктор мистецтвознавства О.М.Маркова є одним з фундаторів затвердженого Міністерством культури та мистецтв України щорічного міжнародного семінара “Трансформація музичної освіти: культура та сучасність” (Одеса 1998, Одеса-1999, у співпраці з Домом М. Реріха проведені семінар і конференція
“Музична культура: Схід – Захід”, “Схід – Захід: цивілізація та культура”, Одеса-2001).

Маркова активно працює як музичний критик та пропагандист  музичної культури, під її керівництвом у Одеській консерваторії діяв учбовий театр музикознавчих сценізацій (1983-1987), вона має більш як 70 статей у періодичних виданнях, у тому числі художніх літературних творів як таких, що публікуються за різними іменами (О. Маркова, О. Камінська, О. Ніколаєва, ін.).  Отримала  медаль “Ветеран праці” (20.04.99, № 651750).
 
              
Список наукових праць
              
                                                   1978-1982
1. Про естетичне визначення музичної форми//Українське музикознавство, вип. 13,  -   Київ 1978, с. 54-70  - 1 д.а.
2. О психологических основах исполнительской интерпретации в процессе обучения  в музыкальном вузе//Программированное обучение, вып. 15. – Киев 1978, с. 127-136 – О,5 п.л. Соавтор Ю. Некрасов
3. Естетичний аспект інтонаційної теорії і проблема «музикального» // Соціалістичний спосіб життя і проблеми музикознавства. – Київ 1982, с. 19-27 – 0,5 д.а.
                                                     1983-1990
4. Эстетический аспект интонационной теории и анализ музыкальных произведений. Диссертация на соискание учен.степени канд.искусств. Рукоп. Киев 1983. 5 п.л.
5. О новом методе использования интонационной теории в области музыкального воспитания и образования // Проблемы музыкальной культуры. Вып. 1. – Киев 1987. – 1 п.л.
6. Поняття «інтонаційної ідеї” в світлі соціально-культурологічного підходу. // Українське музикознавство, вип. 22, Київ 1987, с.23-30 – 0,6 д.а.
7. Проблема интонационности музыкального искусства и анализ художественных явлений // НИО Информкультура, библ.опис.”Музыка” 1988, № 12, 72 с. – 1,5 п.л.
8. Интонационность музыкального искусства: научное обоснование и проблемы педагогики. – Киев 1990, 10 п.л.
                                          1991-1996
10. Интонационная концепция истории музыки. Диссертация на соискание учен.степени докт.искусствовед. Киев 1991, рукоп.11 п.л.
11. Нариси з історії зарубіжної музики 1950-70-х років: Франція, Австрія-Німеччина, Італія, США, Польща. – Одеса 1995. – 7 д.а. Спрівавт. Фам Ле  Хоа. Грант Відродження
                                           1997-1999
12. Введение в историческое музыкознание. – Одесса 1998, 3 п.л.
13. До питань теорії виконавської інтерпретації. //Науковий вісник Національної музичної академії України ім.П.Чайковського. Музичне виконавство. Вип.1. – Київ 1999, с.126-133. 0,5 д.а. Співавтор Л.Смирнова.
14. Феномен спокутувальної жертовності в музиці і музичній культурології  //Україна на порозі третього тисячоліття: духовність і художньо-естетична культура. Т.14. – Київ 1999, с.529-535. 0,5 д.а.
                                            2000-2001
15. Культурологічні аспекти музичної україністики і музикознавчі традиції Одеси //Українське музикознавство. В.29. Київ 2000, с.47-51.
16. Проблемы музыкальной культурологии. – Одесса 2000, 7 п.л.
                                            2002-2005
17.  Probleme der Musikkulturologie. – Odessa, 2002. Db. 8. Mitautor V. Meronov.
18. About problems of Musical Culturology. //International musicological Society. 17th International Congress. – Leuven, 2002. – P. 145.
19. Вопросы теории исполнительства. – Одесса: Астропр., 2002 7 п.л.
20. Неоевропоцентризм и неосимволизм начала ХХІ века. //Нео-   европоцентризм: музыка на рубеже тысячелетий. – Одесса, 2004. – С. 47-86.
21. Музыкальная информатика и проявление плотности информации. //Музика і компьютерні технології. – Одеса, 2005.
22. Памяти Серафима Орфеева. .//Музыкальный вестник, № 1-2, Одесса,  2005. – С. 6-7.
23. Концерт в год Польши в Украине.//Музыкальный вестник, № 1-2, Одесса, 2005. – С. 28.
24. Методологический плюрализм современного музыкознания и «музыкология» в научной традиции Запада. – Одесса, 2005.
 
 
Контакти:

МАРКОВА Олена Миколаївна
проспект  Ю. Гагаріна  4, кв. 29
Одеса-44,
Україна
Тел.: 8 (048)  724-50-48